(Ännu en sak jag hittat i min lådrensning)

2006 utbildade jag mig till Copy på Berghs reklamskola i Stockholm, en utbildning på distans som var grymt bra. Slutprovet var att göra en egen “pitch” – vi fick en produkt; i detta fall en yoghurt från Skånemejerier, som vi skulle sätta namn på och skapa en kampanj till. Kampanjen var 5 stora affischer som skulle sitta i tunnelbanan; sådana där man åker förbi eller står och glor på när man väntar på nästa tåg. (En rolig typ av reklam tycker jag som inte bor i en stad med tunnelbana, man kan skapa lite serie-stuk på det sättet).

Här kommer min pitch, yoghurten döpte jag till YOGO, och på grund av det 70-talsmönster som fanns på flaskan, lite lätt psykedeliskt, landade jag som inspiration i barnprogrammen jag själv hade vuxit upp med: Professor Baltazar och Professor Drövvels hemlighet. Den senare använde jag till min idé. Jag ritade, för hand, och satte upp min idé på 4 stora svarta pappark. Ni som sett Professor Drövvels hemlighet vet ju vad grejjen var: Att det hängde konstiga saker utmed älven, och dessa avslöjades med konstig, dramatisk musik.

Here goes:
Bröderna Dahl ror lugnt och fridfullt på Overfloden i kanoten Elvegris. Ser en skylt med ordet “mellanmål” på.Bröderna blir exalterade. Titta där står det “mellanmål”. De ror i skyltens riktning.
Och så den otäcka musiken. Vad är det som hänger i grenen? Zooma in på yoghurten.
Bröderna blir jätteglada och exalterade – självklart är det en YOGO de vill ha som mellanmål.Och så slutklämmen. Såhär fyra år efter hade jag trimmat ner sluttexten rejält, och kanske funderat ett varv till, men, men.