Jag fick ett par riktigt bra frågor på mailen om Copy-yrket, och inser att jag inte skrivit något om detta på ett bra tag. Absolut dags igen! Så jag samlar här det som finns skrivet på min blogg om detta, om det är någon mer som sitter och är sugen på att plugga till Copy, och kompletterar med dagens intressanta frågor:

En 10-stegs-guide till Copy-yrket

Fråga med svar

Fler frågor med svar

Om att skriva förpackningstexter


Hur gör man för att få in en fot på en byrå? De flesta säger att de inte har TID trots att man erbjuder gratis arbetskraft.

Jag sålde in mig under tiden som jag gick Copy-utbildningen på Berghs, erbjöd mig att jobba gratis i två månader och sitta och plugga på plats på byrån, och vips så vågade man prova mig för “riktiga” småprojekt, för det var enkelt – jag fanns i huset, och snart provade man mig till större projekt.

Idéarbete, research, möten, skrivande: ge gärna exempel på din roll i en kampanj, steg för steg. Hur det brukar gå till? Hur mkt tid går åt till vad? Generellt sett.

Min roll i en kampanj sträcker sig över alla de delar du beskriver. Som Copy är du ofta med och har kundkontakt och är med på eller driver möten tillsammans med AD:n/Projektledaren. Det brukar gå till så att man träffar kunden, får ett uppdrag (t.ex. Vi ska göra en företagspresentation) – där gäller det att du som Copy är med från start och ställer rätt typ av frågor för att du sedan inte ska ha för många frågetecken när du sitter på din kammare, och för att göra ditt jobb så enkelt som möjligt. Här kan alla typer av underlag hjälpa, företagets affärsplan, värderingar, vem riktar sig presentationen till, hur ska den användas, hur ser företagets konkurrenter ut och hur uttrycker man sig i branschen, finns det ett branschspråk? Gör gärna research INNAN mötet så du är påläst och kan ställa rätt frågor. Sen börjar idéarbetet, tillsammans med AD:n, kanske har ni ett brainstorming-möte där ni ser över analysen du gjort och hur målgruppen ska nås på bästa sätt. AD:n har gjort sin analys kring formspråk och konkurrenter på sin flank. Efter brainstormingen: Den viktiga ruvningsfasen, som jag kallar den, tid att låta all information smälta. Det är då idéerna kommer. Ofta i duschen eller i sängen innan du ska somna, eller under en promenad. När grundidén är satt tillsammans med AD:n börjar sedan SKAPANDET, skrivandet. Det är jättesvårt att säga hur mycket tid som går åt till vad, det skiljer sig väldigt från projekt till projekt. Men det är lättare att skriva bra, ärliga texter om grundarbetet med research och idé är grundligt utfört.

Tar du med dig jobbet hem? Kan du släppa det?

Ja – när man ruvar på en idé (se ovan) men inte i form av att jag JOBBAR kväll och natt. Men det är ett jobb som man aldrig helt “stänger av” för den bärande idén till en kampanj kan komma när som helst. Ha alltid papper och penna med dig.

Framtidsprognos, vad tror du?

Jag tror det ser ljust ut för reklamskribenter och textkreatörer. Helt klart. Passionerade och inspirerade sådana. 🙂